연구

논문

Ga, S.-H., Cha, H.-J., & Yoon, H.-G. (2024). Pre-service Elementary Teachers’ Technological Pedagogical and Content Knowledge in Lesson Planning and Post-lesson Reflection Discourses on Science Classes Using Virtual and Augmented Reality Content. Journal of Science Education and Technology. https://doi.org/10.1007/s10956-024-10171-3 Download
차현정, 가석현, & 윤혜경. (2024). 초등 예비교사의 증강현실 활용 과학 수업지도안 분석: 빛의 성질을 중심으로. 새물리, 74(6), 599–609. https://doi.org/10.3938/NPSM.74.599
Ga, S.-H., Cha, H.-J., & Yoon, H.-G. (2024). How Do Students Respond to the Intended Affordance of Augmented Reality Dinosaur Exhibits in a Science Museum? Journal of Science Education and Technology. https://doi.org/10.1007/s10956-024-10113-z Download
차현정, 가석현, & 윤혜경. (2024). 초등 과학 수업에서 가상현실과 증강현실 콘텐츠 활용을 위한 교사 교육 모델의 개발과 적용 사례. 초등과학교육, 43(3), 415–432. https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART003105047
Ga, S.-H., Park, C., Cha, H.-J., & Kim, C.-J. (2024). Science Teachers’ Technical Difficulties in Using Physical Computing and the Internet of Things Into School Science Inquiry. IEEE Transactions on Learning Technologies, 17, 1849–1858. https://doi.org/10.1109/TLT.2024.3406964 Download
차현정, 가석현, & 윤혜경. (2023). 초등 예비교사의 VR/AR 활용 과학 수업 계획 과정에서 나타나는 TPACK 특징 -인식적 네트워크 분석을 중심으로-. 한국지구과학회지, 43(3), 225–236. https://doi.org/10.14697/JKASE.2023.43.3.225 Download
차현정, 윤혜경, & 가석현. (2023). 과학 디지털 교과서 실감형 콘텐츠에 대한 교사와 학생의 평가: 중학교 2학년 지구와 우주 영역 콘텐츠를 중심으로. 한국과학교육학회지, 43(2). Download
Na, S.-H., Kim, J.-U., Ga, S.-H., Park, C., & Kim, C.-J. (2022). Using an Ecological Approach to Explore Teacher Agency during the Implementation of a Citizen Science Education Program Using Arduino. Asia-Pacific Science Education, 8(2), 480–520. https://doi.org/10.1163/23641177-bja10054 Download
Kwon, J. H., Cha, H.-J., Na, S.-H., Um, H., Lim, S.-E., Park, C., Ga, S.-H., & Kim, C.-J. (2022). Deriving the Key Competencies Required as an Extreme Citizen Scientist. Asia-Pacific Science Education, 8(2), 452–479. https://doi.org/10.1163/23641177-bja10053 Download
신현정, 권우진, & 가석현. (2022). 최근 천문학 연구 키워드와 천체 분야 교육과정 내용 요소 비교 분석. 한국과학교육학회지, 42(2), 289–309. https://doi.org/10.14697/jkase.2022.42.2.289 Download
이명원, 신현정, 가석현, & 김찬종. (2021). 델파이 기법을 활용한 기후변화 대응 실천역량 탐색. 환경교육, 34(3), 288–305. https://doi.org/10.17965/kjee.2021.34.3.288 Download
Ga, S.-H., Cha, H.-J., & Kim, C.-J. (2021). Adapting Internet of Things to Arduino-based Devices for Low-Cost Remote Sensing in School Science Learning Environments. International Journal of Online and Biomedical Engineering (IJOE), 17(02), 4–18. https://doi.org/10.3991/ijoe.v17i02.20089 Download
Lee, M., Won, J., Kim, J., Jeon, H., Hong, I., Jung, E., Jin, T., Jeong, S., Ga, S.-H., Kim, C.-J., & Eune, J. (2020). Safety Lighting Sensor Robots Communicate in the Middle of the Highway/Roads. Applied Sciences, 10(7), 2353. https://doi.org/10.3390/app10072353 Download
가석현, 김찬종, & 최승언. (2019). 자동내용분석법(Automatic Content Analysis)을 통한 과학교육 연구동향 분석: 2008년부터 2015년까지 8년간의 JRST, IJSE 연구논문 분석. 학습자중심교과교육연구, 19(7), 519–543. https://doi.org/10.22251/jlcci.2019.19.7.519 Download

학술대회 발표

Ga, S.-H., & Chang, C.-Y. (2024, January 9). Empowering Environmental Science Agency in Students through IoT-Enabled Action-Oriented Education. Ongoing Unique Reserach. Asian Symposium on STEM Education, Tainan, Taiwan.
Ga, S.-H., Park, W.-Y., Cheng, P.-H., Kim, C.-J., Chang, C.-Y., & Martin, N. S. (2023, October 13). Development and Pilot Application of an Educational Board Game for a Climate Change Education Designed to Promote Climate Change Citizenship. Educational Restoration and Growth: Resilience, Advocacy, and Empowerment. The 23rd International Conference on Education Research, Seoul, Korea.
차현정, 가석현, & 윤혜경. (2023, July 28). 증강현실(AR)을 활용한 초등 과학 수업지도안 분석: 빛의 성질을 중심으로. 2023 한국과학교육학회 하계학술대회, 서울, 대한민국.
가석현, 차현정, & 윤혜경. (2023, July 28). 인식적 네트워크 분석을 통한 초등 예비교사의 TPACK 분석: VR을 활용한 수업의 계획과 성찰을 중심으로. 2023 한국과학교육학회 하계학술대회, 서울, 대한민국.
Cha, H.-J., Ga, S.-H., & Yoon, H.-G. (2023, June 28). Pre-service elementary teachers’ planning and reflecting on science classes using VR/AR contents: Focusing on TPACK analysis. 2023 Conference of Australasian Science Education Research Association, Cairns, Australia.
Ga, S.-H. (2023, March 17). Utilizing Physical Computing and Internet of Things to Scientific Measurement Activities in Science Classroom. the 1st International Science Education Symposium, Taipei, Taiwan. Download
차현정, 가석현, & 윤혜경. (2023, January 16). 수업 계획 및 성찰 과정에서 나타나는 초등 예비교사의 VR/AR 활용 TPACK 특징 분석. 2023 한국과학교육학회 동계학술대회, 대구.
차현정, 가석현, & 윤혜경. (2023, January 6). 초등 예비교사의 VR/AR 활용 수업 계획 과정에서 나타나는 TPACK 특징 분석. 2023 한국초등과학교육학회 동계학술대회.
Ga, S.-H., Park, W.-Y., Cheng, P.-H., Chan, K.-C., Martin, S., Kim, C.-J., & Chang, C.-Y. (2022, December 9). Development and Pilot Application of an Educational Board Game for Climate Change Education. 38th Annual International Conference of  Science Education in Taiwan, Hsinchu, Taiwan. Download
Ga, S.-H., Cha, H.-J., & Yoon, H.-G. (2022, July 26). Affordance in Augmented Reality Exhibits on Dinosaur. Broadening the Horizons of Science Education for New Global Challenges and Opportunities. EASE2022 International Conference, Daegu, Korea. Download
Ga, S.-H., Park, C., Cha, H.-J., Kim, C.-J., & Chang, C.-Y. (2022, March 25). Utilizing Physical Computing and Internet of Things to Scientific Measurement Activities in Science Classroom. Taiwan E-Learning Forum (TWELF 2022), Taitung, Taiwan.
Ga, S.-H., Chang, C.-Y., & Kim, C.-J. (2022, February 12). IoT Technology for Scientific Measurement Activities in School Classroom. Emerging Technologies for Future Learning. 5th IEEE Eurasian Conference on Educational Innovation 2022, Keelung, Taiwan. Download
임성은, 나서하, 엄혜진, 권지혜, 가석현, 박창미, 차현정, & 김찬종. (2022). 디지털 테크놀로지를 활용한 시민과학 교육 프로그램 실행을 위한 적절한 준비 탐색 - 행위자 네트워크 이론(ANT)를 바탕으로. 한국초등과학교육학회 학술대회, 81, 87.
나서하, 엄혜진, 김종욱, 가석현, 권지혜, 박창미, 임성은, 차현정, & 김찬종. (2021, October 22). IoT를 활용한 대기환경문제기반 시민과학 수업에서 나타나는 교사의 agency 분석. 2021 한국지구과학회 추계학술대회, 해남.
엄혜진, 나서하, 김종욱, 가석현, 권지혜, 박창미, 임성은, 차현정, & 김찬종. (2021, October 22). IoT를 활용한 대기환경문제 기반 시민과학 수업에서 나타나는 고등학생의 정체성 탐색. 2021 한국지구과학회 추계학술대회, 해남.
권지혜, 임성은, 나서하, 엄혜진, 박창미, 차현정, 가석현, & 김찬종. (2021, October 22). 확장 시민과학자로서 요구되는 핵심 역량 도출. 2021 한국지구과학회 추계학술대회, 해남.
가석현, 김찬종, & 차현정. (2021, October 22). 피지컬 컴퓨팅과 사물 인터넷을 활용한 과학 탐구에서 나타난 학생 환경과학행위성의 양상과 변화. 2021 한국지구과학회 추계학술대회, 해남. Download Download
Ga, S.-H., Cha, H.-J., & Kim, C.-J. (2021). The Aspects and Changes of Students’ Environmental Science Agency in the Action-oriented Science Education Program Using Physical Computing and Internet of Things. STEM Literacy for New Asia, 15. http://2021.iamstem.net Download Download
나서하, 엄혜진, 김종욱, 가석현, 권지혜, 박창미, 임성은, 차현정, & 김찬종. (2021, July 27). IoT를 활용한 대기환경문제기반 시민과학 수업에서 나타나는 교사의 수업 실행 분석 -행위주체성 개념을 중심으로-. 2021 한국과학교육학회 하계 온라인 학술대회, 온라인.
권지혜, 박창미, 차현정, 가석현, 나서하, 엄혜진, 임성은, & 김찬종. (2021, July 27). 미래의 시민과학자에게 요구되는 핵심 역량 도출. 2021 한국과학교육학회 하계 온라인 학술대회, 온라인.
엄혜진, 나서하, 김종욱, 가석현, 권지혜, 박창미, 임성은, 차현정, & 김찬종. (2021, July 26). 아두이노를 활용한 대기환경문제 중심의 시민과학 수업에서 나타나는 고등학생의 정체성 탐색. 2021 한국과학교육학회 하계 온라인 학술대회, 온라인.
Park, C., Cha, H.-J., Ga, S.-H., Eom, C.-H., Lim, S.-E., Kwon, J.-H., Na, S., & Um, H. (2021, June 30). Development and Application of IoT-based STEAM Program for Citizen Scientist Activity. Drawing Together Science Education Researchers from Australia, New Zealand, the Region, and the World. Sharing Cutting-Edge Research Methods and Findings in Science Education from Pre-School, School, University, Technical and Informal Settings to Inform Practice. 2021 Conference of Australasian Science Education Research Association, Adelaide, Australia. https://www.asera.org.au/conferences/2021-conference Download
Park, C., Cha, H.-J., Ga, S.-H., Eom, C.-H., Lim, S.-E., Kwon, J.-H., Na, S., & Um, H. (2021, May 21). Development of IoT-based Inquiry Program for Middle School Science Club Activities: Focused on the Theme of Fine Dust. 2021 The Spring Online Conference of the Korean Earth Science Society, Online.
가석현, 차현정, & 김찬종. (2021, January 29). 학교 과학교육 환경에서 저비용 원격 측정을 위한 아두이노 기반 장치의 사물 인터넷 기술 적용. Walking Together toward Inclusive Science Education by Creating Equitable Science Learning Opportunities. 2021 한국과학교육학회 동계국제학술대회, 온라인.
가석현, 박창미, 차현정, & 김찬종. (2021, January 22). 학교 과학 탐구에 피지컬 컴퓨팅과 사물 인터넷을 적용하는 과정에서 나타난 기술적 어려움 연구. 미래 세대를 준비하는 AI 융합과 차세대 정보교육 방향. 2021 한국컴퓨터교육학회 동계학술대회, 온라인. Download Download
Ga, S.-H., Cha, H.-J., Seo, S., & Kim, C.-J. (2020, July 23). 예비 초등 교사가 가지고 있는 온실효과와 지구온난화 모델에 대한 시스템적 이해 분석. 과학적 소양 증진을 위한 현대 과학의 가치. 2021 한국과학교육학회 하계 온라인 학술대회, 온라인. Download
Ga, S. H., & Kim, C.-J. (2020, June 25). The Development of STEAM Education Program: Focused on Empowering Scientific-Computational Action Competence for a Better Society. 2020 Conference of Australasian Science Education Research Association, Wollongong. https://youtu.be/07OQgPJRvqY Download
가석현, 이민구, & 김찬종. (2020). 지능정보사회를 위한 피지컬컴퓨팅 융합 과학교육 제안. 24, 83–87. Download Download
양준, 박창미, 임성은, 김지호, 가석현, 이민구, & 김찬종. (2020). 기후변화 대응을 위한 수자원 절약행동 유도 어플리케이션 개발 교육. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 24, 185–188. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeId=NODE09296302
Ga, S.-H., Park, C., Lee, M., & Kim, C.-J. (2019, December 6). Curriculum Development of App Making for Novices: Focused on Science Educators. The 2019 International Conference of Science Education in Taiwan, Taipei, Taiwan. Download Download
Lee, M., Ga, S.-H., Park, C., & Kim, C.-J. (2019). Pilot Practice of Co-generative Dialogue in Lectures of Mobile Application Design - To Both, Design-majored Undergraduate and Education-majored Graduate Students. KSDS Conference Proceeding, 3–4. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeId=NODE09293992 Download
가석현, 이민구, 최승언, & 김찬종. (2019, September 27). 컴맹 과학교육자를 대상으로 하는 모바일 애플리케이션 제작 교육과정 개발. 2019 한국지구과학회 추계학술발표회 및 정기총회, 청주, 대한민국. Download Download
가석현, 마틴산야, 최승언, & 김찬종. (2019, July 26). 대학교 발명교육 우수 사례연구: S대학의 디자인과 수업을 중심으로. 2019 한국과학교육학회 하계학술대회, 춘천, 대한민국.
가석현, 하윤희, 권지연, 김찬종, & 최승언. (2017, September 21). 천문 관측 활동을 통한 탐구중심 과학교육 프로그램 개발 및 적용. 2017 한국지구과학회 추계학술발표회 및 정기총회. Download Download
Ga, S.-H., Kwon, J.-Y., Yoon, B. I., Kim, J.-U., Ha, Y.-H., Gwak, J.-Y., Choi, Y.-S., Kim, C.-J., & Choe, S.-U. (2017, August 24). Development of secondary science education program through astronomical observation practice. Research, Practice and Collaboration in Science Education. ESERA 2017, Dublin, Ireland. Download Download
Ga, S.-H., Lee, M., Cha, H.-J., Shin, Y., Ha, Y.-H., Kim, J.-U., Ko, Y. W., Kim, C.-J., & Choe, S.-U. (2017, August 24). Trends of science education research for past 8 years. Research, Practice and Collaboration in Science Education. ESERA 2017, Dublin, Ireland. Download Download
가석현, 권지연, 윤병일, 김종욱, 하윤희, 최윤성, 곽제연, 김찬종, & 최승언. (2017, February 9). 천문관측실습을 통한 초·중등 과학교육 프로그램 개발. 2017 한국과학교육학회 동계국제학술대회, 서울, 대한민국. Download
가석현, 장은진, 김찬종, & 최승언. (2016, September 22). 과학교육 연구동향에 대한 방법론 연구 : 연구주제 간의 상관관계를 중심으로. 한국지구과학회 2016년도 추계학술발표회, Gongju, Korea. Download Download
Ga, S.-H., Jang, E., Kim, C.-J., & Choe, S.-U. (2016, August 26). A Study on Method of Trend Researches using R. 2016 International Conference of East-Asian Association for Science Education, Tokyo, Japan. Download Download
가석현, 장은진, 김찬종, & 최승언. (2016, April 7). R을 이용한 과학교육 연구동향 분석 방법론. 2016 한국지구과학회 춘계학술발표회, 고성, 대한민국. Download
(N.d.).